Brev från Servian

söndag 5 juni 2011

tur eller Tour på cykel...


Den 17:e juli kommer Tour de France till oss i Languedoc. Etappen går mellan Limoux och Montpellier. 
Vi hade en förhoppning om att kunna stå och spana på terrassen, men det verkar som vi får bege oss till en av grannbyarna; Espondeilhan, Coulobres eller Alignan-du-Vent om vi vill se cyklisterna ruscha förbi. Vår gamla hemby St. Géniès-de-Fontédit däremot ska de susa igenom. 

Inte för att man hinner se så mycket (vis av erfarenheten i Capestang), men det är ändå lite kul...


Jag gillar ju också att cykla, men inte så fort... 
Jag vill stanna och njuta av landskapet hela tiden. 
Vi har lite olika prioriteringar Tour-cyklisterna och jag... 
I dag var det härligt att ta en tur, det riktigt ångar om den fuktiga jorden efter regnet som kom igår.


Måsar mitt ute bland fälten? 
hm, det ligger en damm i närheten, de kanske gillar den...

Annars är det vinfält åt alla håll. 
Du vet väl att Languedoc är världens största vinproducent, här görs mer vin än i hela Australien. 
Dessutom också bra vin, fantastiskt vin! 
Landskapet skulle kunna vara enformigt med de långa vinraderna, men det är så föränderligt, det finns alltid något nytt att se...




Druvorna är redan på gång.


I skuggan under mandelträden är det perfekt att pausa med lite vatten eller en picknick.
I vägkanten finns vilda luktärter, dem tror jag inte Tour-cyklisterna hinner se...








Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Hej du som läser mina "brev"Roligt om du också skriver en rad!