Brev från Servian

torsdag 28 juli 2011

lästips...


Igår vankade jag runt på bokhandeln Cultura i Béziers, men kunde inte bestämma mig för vad jag ville läsa... Har snart läst ut ännu en av Donna Leons böcker om komissarie Brunetti i Venedig ( gillar miljön, och de är lättlästa utan att vara endimensionella ) och tänkte att det var dags för något nytt.

I stället köpte jag tidningen Lire. Förutom alla recensioner av böcker och krönikor av författare fanns  femton utdrag ur böcker som kommer till hösten; lysande! Så nu kan jag provläsa avsnitt ur de nya böckerna av Delphine de Vigan, Marie Darrieussecq, Sofi Oksanen med flera och se vilka jag vill läsa mer av, härligt!

PS. För dig som vill läsa fransk litteratur översatt till svenska rekommenderar jag som vanligt Sekwa förlag, som har en ypperlig näsa för intressanta nu levande kvinnliga författare! De har bland annat gett ut Delphine de Vigans "No och jag" som rekommenderas.

2 kommentarer:

  1. Tack för tipset om bokförlaget! Jag läser gärna franska författare. En del böcker säljs via Adlibris och de har tom en sektion för franska böcker. Just nu läser jag Det broderade hjärtat (Coeur cousu) av Carole Martinez.

    SvaraRadera
  2. Hej Katariina,
    Carole Martinez var obekant för mig, tack för tipset :-)

    SvaraRadera

Hej du som läser mina "brev"Roligt om du också skriver en rad!