Brev från Servian

lördag 1 december 2012

guldet från Neffiès...


Nu har vi gjort det igen, 
handlat lokala delikatesser...


Saffran från Neffiès är värt sin vikt i guld, 
eller i alla fall nästan!
Inte undra på.

De goa gubbarna på marknaden i Neffiès berättade att
det blir tre saffransstrån från varje krokus. 
Krokuslökarna ska sättas, blommorna plockas 
och de dyrbara stråna tas loss och torkas.
Vilket jobb!

Jag köpte en burk och det räcker att ta av korken 
för att bli översvämmad av den goda doften...
Det behövs inte så mycket för att förgylla en maträtt eller ett bakverk då.
För att få ut mesta möjliga smak ska stråna läggas "i blöt"
att dra i en olja eller honung, beroende på vad man ska ha det till, 
helst dagen innan.


Nu har jag en liten burk saffran och en burk saffranshonung 
och känner mig verkligen rik!




4 kommentarer:

  1. Va kul, då vet jag det! Såg nämligen just en burk med saffransstrån i affären igår och funderade på hur man bäst skulle använda dom.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Skulle tro att de är dryga och ger mycket smak!

      Radera
  2. Det går åt ca 150 000 saffransblommor för att få ett kilo saffran. Var på konferans i Paris i fredags och lärde mig då att saffransodlingen i Frankrike har ökat med över 400% de senaste tio åren. Det skall finnas en odlare av saffran i Causse också har jag sett.

    SvaraRadera

Hej du som läser mina "brev"Roligt om du också skriver en rad!