Brev från Servian

onsdag 1 januari 2014

crème catalane...


Nyårskvällens dessert: crème brûlée 
fick ett litet sting av apelsin och kardemumma och blev crème catalane.

Grundrecept för fyra:
4 dl vispgrädde (crème fleurette) 
0,5 dl mjölk
4 äggulor
1 helt ägg
knappt 1 dl strösocker
vaniljstång
rivet apelsinskal
lite pepparkakskryddor; kanel/kardemumma


Ugnen värms till 100 grader.
Vispa äggulorna, tillsätt det hela ägget + socker.
Värm grädde och mjölk så det sjuder.
Blanda allt med vaniljfröna och /eller apelsinrasp 
och häll i låga formar som ställs i en djup plåt, i vattenbad.

Grädda i 60-90 minuter (tills den stelnat) och låt kallna helt.


Före servering: Strö farinsocker över ytan och grilla eller 
använd en liten gasolbrännare för att få till den där goda brända knäckiga ytan...


Mums!




6 kommentarer:

  1. Å det är sååå gott! Vi hittade "fusk"-pulver på Carrefour i somras så vi har gjort det några gånger hemma.
    Men nu snor jag ditt recept ;)
    God fortsättning på 2014!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Kors o Tvärs!
      Varsågod, det är väldigt enkelt gjort och löjligt gott ;)

      God fortsättning du med!

      Radera
  2. Hej Karin.
    Tack för tipset och de fina bilderna, jag börjar redan att längt ner får dock vänta några månader.
    Har testat ett liknande recept. Visst låter man vaniljfröna och stången koka med gräddmjölken? Har för mig att jag gjorde så.
    Marseillanen.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej, ja det är härligt nu med vårstämning i januari!

      Jag skrapar bara ur vaniljstången och blandar i fröna innan jag häller i formarna, det funkar bra också.

      hälsar Karin

      Radera
  3. Hej!

    Vi har uppmärksammat din blogg tack vare kvaliteten på dina goda recept. Vi skulle bli jätteglada om du ville gå med i Hittarecept.se så att vi kan länka till din blogg.

    Hittarecept.se är en sökmotor som samlar recept från de bästa svenska bloggarna och sajterna. Flera hundra bloggar har redan gått med och dragit nytta av den trafik vi skickar till deras sajter.

    För att gå med behöver du bara följa länken här: hittarecept.se/ga-med-i-matbloggstoppen

    Med vänlig hälsning,

    Emilie
    Hittarecept.se

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Emelie, kul att du hittat hit. Klart jag går med!

      Radera

Hej du som läser mina "brev"Roligt om du också skriver en rad!