Brev från Servian

lördag 4 januari 2014

vinfälten i Corbières


I dag hade jag ärenden nere i Aude,  för visningar av finfina B&B.
 Det är en dröm för många att driva ett chambre d'hôtes här i södra Frankrike, 
och vilka fina ställen det finns!


Körde en omväg hem för att kika på några byar jag inte varit i så mycket, 
i Corbières sydväst om Narbonne. 

Det finns mycket vin där också, och en av monsieur Kloo:s favoriter är Château Voulte Gasparets
De finns i lilla byn Gasparet nära Boutenac; nästa gång får han följa med dit!



4 kommentarer:

  1. Hej Karin.
    Ja det finns mycket vin i Corbieres också. Enligt min mening det bästa i hela området. Corbieres är ju faktiskt det största området i hela Languedoc och som sagt var i mitt tycke har de bästa vinerna, tillsammans med Fito.
    Marseillanesen.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej! Ja visst är det underbart med alla fina vindistrikt här i Languedoc!

      Här hemma blir det oftast något från närområdena AOP Faugères eller Pézenas, och så är vi glada att bo i det mest prisbelönta Vin de Pays-området Côtes de Thongue som har otroligt prisvärda viner. Men det är väldigt roligt att upptäcka nya viner och områden!

      Radera
  2. Château Voulte Gasparets är en av favoriterna hos min monsieur också... Det är ett mycket trevligt ställe att besöka! Jag gillar att det är tydliga skillnader mellan vinerna i AOP-distrikten runt omkring oss och att man enkelt kan välja av det stora utbudet.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Vad kul att höra! Ser fram emot att titta in där nästa gång jag är i trakten!

      Radera

Hej du som läser mina "brev"Roligt om du också skriver en rad!