Brev från Servian

onsdag 13 maj 2020

zucchini fritters...


Vi lagar aldrig kött här hemma, 
utan försöker hitta på enkla rätter med grönsaker,
och ibland fisk och skaldjur.
Det här blev helt vegan.

Idag gjorde jag enkla zucchini fritters till lunch och jag skriver ner receptet här -så kommer jag ihåg själv hur jag gjorde till nästa gång. 

3 mellanstora zucchini
2 vitlöksklyftor
1 vårlök
4 msk vetemjöl
1 tsk bakpulver
salt
1 tsk gurkmeja

Riv squashen på rivjärn. Lägg över i ett durkslag och salta lätt. Efter en stund kan du pressa ur överflödig vätska.

Hacka vårlök och vitlök, blanda i mjöl, bakpulver, salt och gurkmeja. 

Blanda i den rivna squashen och rör om väl, 
tillsätt lite olivolja tills det börjar likna en smet.

Stek och servera t.ex. med sallad!


Den här mängden var lite i överkant för två personer, 
man kan anpassa receptet efter hur många man är..


Bon appétit! 




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Hej du som läser mina "brev"Roligt om du också skriver en rad!