Brev från Servian

söndag 13 november 2011

smider planer...


Varannandagsvädret fortsätter. Måste erkänna att det är lite ovant, men idag var det i alla fall dags för solen att titta fram!


Efter lite fix och trix här hemma hann vi ut innan solen gick ner, 
och fick se det härliga gyllene ljuset.



Gråvädersdagar som vi har haft en del är ju som gjorda för att smida planer, så nu är det en minisemester på gång...

Vi tänkte passa på att kika runt i  Marseille innan staden blir Europeisk Kulturhuvudstad 2013.

Marseille är vår närmaste storstad, med ungefär samma folkmängd som Stockholm. Det är  också Frankrikes äldsta stad, grundad 600 år f. Kr.

Jag varit där för evigheter sen, då ryktet om hamnstadens ruskigheter nog var ännu mer sanna än i dag. Men vad säger ni som varit där på senare tid?

Vad får man inte missa, förutom en sväng i Le Vieux Port, gamla hamnen, och utsikten uppifrån kyrkan Notre Dame de la Garde??

6 kommentarer:

  1. Vår vanligtvis eminenta GPS, Fröken Lur, fick spel vid en trafikomläggning utanför Marseille och skickade oss tvärs igenom stan. Vi fick - ofrivilligt - se både kyrkan på höjden och gamla hamnen från husbilshöjd och i bilkö. För övrigt har jag ingenting att förtälja från Marseillehorisont utom att vi var glada när vi var ute igen.

    SvaraRadera
  2. Hej Karin
    Låter kul med lite äventyr i Marseille.
    Jag har inte varit där.Vi brukar undvika st
    orstäder,jag vill inte gärna köra i dem.
    Ser fram emot vad du har att berätta sedan efter resan.

    SvaraRadera
  3. Ja vi får se hur det går att köra i Marseille... På något vis går det nog ;-)

    SvaraRadera
  4. Jag var där för några år sedan och hamnade i ett kvarter, nära tågstationen, dit det är nog bäst att inte gå. Jag höll på att bli av med både plånbok och pass...

    Absolut sevärd stad men man skall passa sig lite alltså.

    SvaraRadera
  5. Hej Jorge,
    Marseille har ju inte så bra rykte, men om man passar sig lite ska det nog gå bra...Får leta upp lite bättre kvarter att strosa i.

    SvaraRadera

Hej du som läser mina "brev"Roligt om du också skriver en rad!