Brev från Servian

lördag 26 november 2011

lördagstur på stan...


Vi drog oss in till stan idag, Béziers alltså. Första anhalten var la Médiatèque.  Ett ultramodernt biblio-/mediatek.
Här kostar det 15€ per år att låna böcker och andra medier. Det finns massor av filmer, språkstudio, forskarsalar och konsertsalar. Allt som arrangeras här är med fritt inträde, och programmet är fullspäckat!



Det här mediateket invigdes hösten 2008 och har fått flera priser, bland annat för bästa kundbemötande!

Vilken tur vi har; det är vardagslyx att ha ett sånt ställe att gå till. I språkstudion ska jag sätta mig -någon gång, om det skulle inträffa att jag har lite tid över- och läsa "franska för invandrare".

Efter en liten fikapaus fortsatte vi till Polygone, favoritstället för vår yngsta tjej.


Där finns massor av affärer och det har faktiskt en schysst inramning. Vi såg nu att butiken Nature & Découvertes hade öppnat, och där finns också en bra bokhandel som heter Cultura.


Det är inte så lätt att känna julstämning än, med sol och knallblå himmel, men de jobbar på det...


Den här butiken kan kanske få ett besök före jul; man kan ju alltid hoppas!

1 kommentar:

  1. Hej Karin,
    Det här var ju intressant! och så bra att ni har det så nära.
    I språkstudion skulle jag också ha satt mig.Blir lite frustrerad av att jag inte kan franska.Kanske inte omöjligt att lära sig lite förstås.Det är ett år sen jag köpte och lärde mig trycka på en dator,så man är väl inte helt blåst,egentligen.
    Det här med vänligt bemötande-vi har alltid blivit vänligt bemötta i Frankrike.På vår sista resa fick vi vid några tillfällen,då vi tyckte det blev körigt för oss,hjälp av unga trevliga killar,som bara kom fram och ställde upp för oss.Jag vet inte om liknande hade hänt här hemma.
    Idag förväntas storm.Klass 3 varning är utfärdad.Inget kul för de som tänkt gå på julskyltning idag.

    SvaraRadera

Hej du som läser mina "brev"Roligt om du också skriver en rad!