Brev från Servian

tisdag 14 augusti 2012

gazpacho!


Gazpacho har varit lite bortglömt här hos oss ett tag, 
så det är extra härligt med en återupptäckt! 
Det svalkar så gott i värmen.

Har du också glömt hur enkelt det är?
Jag improviserade lite och till en "lagom stor" kanna använde jag:
en gurka
en röd paprika
fyra stora tomater
en skvätt olivolja
en mindre skvätt vinäger
en vitlöksklyfta
salt och peppar


Kör allt i mixer eller matberedare,
  späd med grönsaksbuljong om det blir för tjockt 
och droppa i tabasco om du vill ha mera sting!


Kyl ordentligt och drick i skuggan en varm dag!


3 kommentarer:

  1. Vad gott det ser ut! Gazpacho är den ultimata sommarsoppan tycker jag. Brukar ha nästan samma ingredienser i den som du har :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Madame,
      ja den är så lättgjord och kan varieras efter humör och tillgång på ingredienser, så det är perfekt på sommaren :)

      Radera
  2. Låter supergott. Vi har ju skördat fr växthuset så det här ska jag testa. Ibland blir självklara rätter bortglömda ;)

    SvaraRadera

Hej du som läser mina "brev"Roligt om du också skriver en rad!