Brev från Servian

tisdag 1 oktober 2013

torftigt utbud på Avenyn...


På besök i en svensk storstad tänkte jag att jag skulle passa på att kolla upp sortimentet av viner från Languedoc i affären, så jag klev in på Systembolaget på Avenyn i Göteborg.  Jag måste erkänna att jag blev förvånad; jag trodde inte att utbudet skulle vara så magert. 

 Från världens största vindistrikt Languedoc- Roussillon 
hittar jag fyra (4!) rödviner.

Claude Val från Pézenas...


Réserve de la Condamine från Fitou...


J.P. Chenet som är ett av de allra billigaste vinerna man hittar här...

 

och ekologiska Château Pech-Latt från Corbières. 
Den fick det bli, att ta med till min goda vän!

Men jag erkänner: även mat-Tinas vin Le Bistro 
visar sig komma från Languedoc, 
om man tar sig tid att leta upp tillverkaren les Domaines Auriol

Ett representativt urval från Languedoc-Roussillon? 
Tyvärr inte.
Här finns så mycket mer att upptäcka, 
från alla de tusentals vingårdarna i våra omgivningar.
Tycker det är konstigt att utbudet ska behöva vara så torftigt i Sveriges andra stad.


Vid ingången satt denna skylt
-och visst kan man beställa hem viner- 
om man har kunskap, tid och lust...

 Jag förstår att utbudet har debatterats 
på senare tid, bla. av BK Wine.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Hej du som läser mina "brev"Roligt om du också skriver en rad!