Brev från Servian

tisdag 10 december 2013

har du smakat kaktusfikon?


Kaktusfikon är en vanlig växt härikring, vid murar och vägslänter.
Frukterna säljs också i mataffärerna som figue de Barbarie.


Jag plockade med mig ett hem häromdagen. 
De ettriga taggarna fick jag bort genom att gnugga frukten i en kökshandhandduk.


Det är ganska häftig färg inuti, och många kärnor, lite som melonkärnor. Är de små kan man äta dem, men den här frukten var ganska stor... Så vad ska man ha den till? Smaken är söt och passar till efterrätter och till goda ostar. Vi provade också att pressa genom en sil för att bli av med kärnorna och det blev en god juice, så det kanske kan vara ett tips om man har råsaftcentrifug!

2 kommentarer:

  1. Hej Karin!
    Åh, vilken härlig vinter och jul ni verkar ha där nere, tack för att du delar med dej! Jag börjar nedräkning nu, ca. 6 mån tills vi flyger mot Languedoc.
    Mvh Cecilia Majava

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Cecilia, roligt att höra!
      Välkomna när det blir dags :)

      Radera

Hej du som läser mina "brev"Roligt om du också skriver en rad!