Brev från Servian

torsdag 16 april 2020

vår nya granne, Trencavel...




För några veckor sen var det ett väldigt skrammel på vår gata då de satte upp en byggnadsställning på ett hus intill. 

Jag tänkte inte så mycket mer på det, 
förrän efter några dagar 
då jag såg vad som höll på att växa fram; 
ännu en väggmålning, 
trompe l'oeil





Mannen i fönstret är Raimond-Roger Trencavel.
Han levde 1185-1209 och var furste av 
Albi, Carcassonne och Béziers. 

Han försvarade katarerna mot påvens korståg. 

Väldigt förenklat så utmanade katarerna katolska kyrkan och påvens överdådiga livsstil då de ansåg att som kristna skulle man leva ett enkelt liv. 

Den katolska kyrkan förföljde katarerna 
och brände Béziers under massakern 1208.

Trencavel blev tillfångatagen och dog i fängelse 1209. 
Korståget fortsatte till 1229.


Under fönstret står:
"Jag erbjuder en stad, ett tak, ett skydd,
bröd och mitt svärd till alla de
förföljda som irrar snart
i provinsen, utan stad
eller tak, utan asyl och bröd."







3 kommentarer:

  1. Vilken fin trompe l'oeil av bygdens store son!

    SvaraRadera
  2. Vilken fin målning! Så läckert att man ser in i rummen. Men vilka får vara ute och jobba? Resa ställningar och måla? Var rädda om er!

    SvaraRadera
  3. Hej! Vilken fin målning! Det är så läckert att man ser in i rummen bakom figurerna. Bra att man berättar Beziers historia och att det görs på detta sätt är ju kul. Var rädda om er!

    SvaraRadera

Hej du som läser mina "brev"Roligt om du också skriver en rad!