Brev från Servian

torsdag 5 maj 2011

kul i mataffären...


Det är trivsamt att handla på torget, men även en vanlig stormarknad kan vara ett fascinerande ställe. Vi handlar inte ofta på Auchan, men om man är på humör kan det vara lite kul.
Nästa gång kanske jag ska våga handla den här fisken?!


Eller en liten truite för 1€50. Här var vi på Auchan där fiskdisken ligger fritt så att man verkligen kan komma nära och spana in vilken fisk man vill ha. Fiskpersonalen går omkring i gummistövlar och håller ordning...


Mat och vin hör ju ihop, och såklart har de rea, promotion, på vin. Sex flaskor champagne till priset av fyra.... Även vår favorit Blanquette de Limoux skymtades.


Jag räknade inte hur många hyllmeter vin det finns...



Grönsaksdisken är enorm; helst vill man handla till ett helt kompani, bara för att det är så kul.
Jag valde den mindre varianten av artichauts, kronärtskockor; misstänker att de är mjälla och fina!

Nästa gång kanske det får bli en djupdykning i ostdisken...

4 kommentarer:

  1. Auchan besökte vi också o detaljstuderade deras fiskdisk. Blanquette de Limoux var även den en favorit.

    Men fiskbutiken som verkligen är något utöver det vanliga är Barba Poissons i Beziers.

    Kram

    SvaraRadera
  2. Jag säger det igen; du har verkligen förmågan att skapa längtan med dina brev.
    Och så glädjer det mig att ni verkar ha det så bra.
    Allt väl med tjejerna också?
    /åza

    SvaraRadera
  3. Dubbelörn: vi lagar mest vegetariskt, men det vore verkligen kul att lära sig laga både fina och fula fiskar, får kolla upp Barba Poissons!

    Åza: Vi njuter verkligen av livet här, kul om det märks i breven!
    Tjejerna har det bra, just nu påsklovsvecka nummer två och det är de värda. Skolan är tuff, men de fixar det! Vädret gör att det känns mer som sommarlov...
    Ha det gott!/Karin

    SvaraRadera
  4. Vad betr Barba Poissons så tror jag du hittar en bild om kikar under mina rubriker Frankrike/Portiragnes. Gigantisk fiskbutik!

    Härligt för Vera att åka upp till Tarn. Det blir en härlig lägervecka! Paddla kanot var det många som gjorde o det fanns även en båttur som man kunde ta fr La Malène. Det är så otroligt vackert i detta område.

    MEN, man ska absolut inte dit under sommarmånaderna. Måste vara hysteriskt med folk o dessutom slåss med tyska husbilar på dessa smala vägar.... *hurrvens* :D

    SvaraRadera

Hej du som läser mina "brev"Roligt om du också skriver en rad!