Brev från Servian

torsdag 21 juni 2012

svenskt på franska...


Det är lite intressant det här med vilken bild fransoserna har av oss svenskar. Jag har just läst ett par svenska böcker på franska och kom att tänka på när millenium-triologin låg på topplistorna och våra vänner tyckte "ni verkar dricka kaffe hela tiden " och det gör vi väl... Jag har glömt den detaljen, men tydligen var det en kaffetår på var och varannan sida...

Henning Mankell är också en känd författare här. Häromdagen träffade jag en bekant på torget som just hade läst en av hans Wallander-deckare. Han tyckte att han verkade så deprimerad...
Efter att ha läst "L'homme inquiet"  är jag böjd att hålla med. Den franske läsaren blev i alla fall intresserad av geografin och hängde med på en karta under läsningen. Sånt är ju lite kul, när det skapar nyfikenhet.


Den senaste svenska boken på de franska topplistorna är "Hundraåringen som klev ut genom fönstret och försvann". Vad ska man säga om det, kanske spär det på bilden av oss svenskar som knasbollar... Jag väntar spänt på kommentarer från franska vänner som läst den... Det är i alla fall kul att det inte bara är deckare som kommer hit.

Jag kan också konstatera att de franska kommentatorerna under fotbollsmatchen mellan les Bleus och Sverige hade en väldig respekt för Zlatan. De var inte arga på oss, utan mer på de egna spelarna som aldrig kom igång... Nu hejar vi på les Bleus i alla fall, när det blev som det blev, och hoppas att de inte är lika bleka i nästa match!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Hej du som läser mina "brev"Roligt om du också skriver en rad!