Brev från Servian

torsdag 14 juni 2012

muscat till apéro...


Vi gör lite för-fredag här i dag
och mumsar på en -för oss- lite ovanlig apéro.

Det är ganska vanligt med ett glas söt Muscat som apéro,
men jag hade inte riktigt fattat vitsen,
utan tänkte att det var bättre till dessert. 


Men nu plötsligt, är jag med!
Denna fina Muscat från Frontignan har en liten bitter ton av citrus/apelsinskal och var strålande frisk och god och passade suveränt bra med en bit krämig Roquefortost till.


Fin etikett också...
Visst är det lite häftigt att de gjort detta muscatvin sedan 1904,
och
de skördar druvorna för hand.

De verkar så stolta över det de gör
..."des hommes amoureux de leur terroir"...
( bara reklamtrick tänker du, för att det låter bra, men jag tror det ligger en del sanning i det och de har så mycket kunskap och känsla för vad som passar bäst för just deras förhållanden.) 

Vi köpte inte med oss någon Muscat
när vi stannade till i Frontignan sist,
det får vi visst göra nästa gång!


2 kommentarer:

  1. Här hemma i halvkylig sommarkväll sippas Puicheric rosé från Languedoc och tankarna far iväg söderut. Vad gör jag egentligen här uppe, frågar jag mig, när livet ter sig så mycket enklare på dina breddgrader? Barnen ger sig ut på äventyr och kan väl lika gärna hälsa på mig i Frankrike som i Sverige, försöker jag övertyga mig själv…
    Underbart, i alla händelser, att kunna drömma sig bort med hjälp av din blogg!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej,
      ja nog har vi det behagligt här nere!
      Vi började också med ett semesterhus, så du får väl se hur det slutar ;))

      Radera

Hej du som läser mina "brev"Roligt om du också skriver en rad!