Brev från Servian

onsdag 7 november 2012

fin dag i Béziers...


Vi hade en härlig eftermiddag inne i Béziers i dag. Höstlovet är hela två veckor (precis som de flesta andra lov för den delen) så vi passade på att uträtta en del ärenden tillsammans.

Vi tog bussen dit och visst är det väl lite fascinerande att man kan ta sig till stan för 50 Cent, mindre än en femkrona. Motsvarande sträcka i Sverige betalade jag 32 kronor för har jag för mig... Priset sänktes häromåret, från 1.50 € till 0.50 €...


Vi hade lite tid över sedan vi gjort vad vi skulle och gick en omväg över parken Plateau des Poètes som ligger mitt i stan; mellan köpcentret Polygone och Allé Paul Riquet. I parkens nedre ände kommer man ut vid tågstationen, La Gare SNCF.

Nära ingången till parken ligger detta häftiga hus, som en gräddbakelse...




I parken finns gott om stigar och vattenspeglar, bänkar och lekplatser och den verkar användas av såväl gamla som unga, som ett extra vardagsrum. Des poètes, poeterna, de finns där som skulpturer...






Den stora skulpturen La fontaine de Titan vakar över gäss och änder, det ser lite tungt ut...  Jag lärde mig att i den grekiska mytologin var Titan en familj med jättar; Uranus och Gaias barn, som ville styra över himlarna, men blev besegrade av Zeus. Den här skulpturen liksom flera andra skapades av konstnären Jean Antoine Injalbert i slutet av 1800-talet då parken anlades.


  Härligt med en oas mitt i stan!





2 kommentarer:

  1. Hejsan! Jag inser att jag har hittat en jättemysig blogg och kommer absolut tillbaka och fortsätter läsa dina trevliga brev! /Marina

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Marina, vad kul att höra!
      Välkommen tillbaka :)

      Radera

Hej du som läser mina "brev"Roligt om du också skriver en rad!