Brev från Servian

torsdag 15 november 2012

vid slussen i Béziers...



Dagens hundpromenad gick längs Canal du Midi, 
vid den berömda slussen Les écluses de Fonseranes i Béziers. 
Jag läste just att det är det mest besökta turiststället i Languedoc, 
efter Carcassonne och Pont du Gard
med över fyrahundratusenbesökare varje år. 

På Pierre Paul Riquets tid (det var han som drev idén med att anlägga Canal du Midi i slutet av 1600-talet, och såg också till att genomföra den) sågs den som ett av världens underverk. Det kan man förstå! 

Kanalen invigdes i hela sin längd, 24 mil,  mellan Toulouse och Sète 1681.



Nu pågår en stor upprustning .
De är långt nere på botten och jobbar, 
skönt att se att det finns inbyggda stegar i väggarna...


Det är ett fascinerande byggnadsverk, med ovala bassänger där varje bassäng är stensatt, även i botten, och de intrikata öppningsanordningarna fungerar fortfarande. 




Från den översta slussbassängen har man fin vy nedåt, 
över de olika "trappstegen" som de ovala bassängerna utgör.
De har en stigning på drygt 21 meter på en sträcka av 300 meter.



Ovanför slussen ligger flodbåten Santa Maria förtöjd;
med den kan man åka på turer längs kanalen, fram till mitten på oktober.


En resa som i äldre tider, då kanalen verkligen användes för frakt, 
som på det här gamla vykortet som jag har lånat från canaldumidi.com


Även nu syns katedralen i Béziers i fonden...



4 kommentarer:

  1. Följde kanalen en bit från bussfönstret när vi lämnade Beziers och jag tänkte att nästa gång så skall jag promenera längs med kanalen, det såg så mysigt ut med dom vackra fullvuxna träden som så vackert följde kanalens mjuka linje, sen att sträcka är 24 mil är ju fantastiskt.
    Jag ser fram emot mitt nästa besök:)
    Sol

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej, då har du mycket att se fram emot, välkommen tillbaka!

      Radera
  2. Ser lite annorlunda ut nu, än när vi var där förra hösten i stekande hetta och full ruljangs. Tack för reportage!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Mira, ja det var lugnt nu, inga båtar på väg upp eller ner...

      Radera

Hej du som läser mina "brev"Roligt om du också skriver en rad!