Brev från Servian

fredag 16 november 2012

roliga ord och uttryck...


Vi hittade en rolig bok i bokhandeln häromdagen; 
365 expressions expliquées, med förklaringar till olika talesätt, 
både ålderdomliga och helt moderna som används i dagligt tal.

Som L'esprit d'escalier:


Det betyder att tänka långsamt; 
det nesliga faktum att man kommer på alltför sent vad man skulle ha svarat,  när tillfället har gått förbi.
I exemplet är det le duc de Savoie som när han kommer hem till Lyon kommer på vad han borde svarat den otrevlige köpmannen i Paris...


Det är roligt att få en bakgrund till olika uttryck och flera har svenska motsvarigheter, 
som Monter sur ses grands chevaux; sätta sig på sina höga hästar...



Bateaux-Mouches är ju turistbåtarna som man kan ta sig en tur på i Seine, i Paris. 
Men vad kommer namnet ifrån; "flug-båtar" ?! 

Namnet kan dels komma från området la Mouche i Lyon, där de tillverkades,
men det var även ett marknadsföringstrick, 
då grundaren av Compagnie des Bateaux-Mouches 
 lanserade sitt företag med pompa och ståt vid en byst av den 
påhittade ingenjören Jean-Sébastien Mouche; 
-med den lilla detaljen att invigningen var en 1 april....

Så har man lärt sig något i dag också! 
Ser fram emot att bläddra vidare...

4 kommentarer:

  1. Jag håller absolut med, alltid kul med lite "runt-omkring-kunskaper" och nu har jag fyllt min kvot att lära mig något nytt idag!

    SvaraRadera
  2. Vilken jättebra bok! Den ska jag införskaffa med det snaraste. Hälsn. Monica

    SvaraRadera
  3. Hej Monica,
    kul att du också gillar den, önskar mycket läsnöje framöver!

    SvaraRadera

Hej du som läser mina "brev"Roligt om du också skriver en rad!