Brev från Servian

söndag 20 januari 2013

kanel & morotsmuffins...


Jag hittade en hel del spännande mjölsorter på eko-affären Nouri Bio Market i Pézenas igår och i dag var det dags att testa dem. Vi försöker dra ner på vitt socker och mjöl och hitta andra alternativ som funkar.
Vill ju helst inte att det smakar spånplatta bara för att det är nyttigare...

Dagens test var muffins med :


dinkelmjöl; épeautre


quinoamjöl...


hirsflingor; flocons de millet


och ekologiskt rårörssöcker.

Plus en riven morot, två teskedar kanel, ett stänk ingefära, två teskedar bakpulver, olja, två ägg och en deciliter youghurt. Det blev rätt bra konsistens. 
På några skivade jag över färsk kumquats. 

Resultatet? klart godkänt enligt Monsieur och Mademoisellerna...
Så bra; experimenterandet kan fortsätta!


4 kommentarer:

  1. Låter spännande med alternativ. Vet du om det finns glutenfria alternativ?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Kors & Tvärs,
      lustigt att du frågar det, jag har letat glutenfria recept men inte blivit så inspirerad så jag provade en egen blandning i dag!

      Radera
  2. Oh så jättebra att veta var man ska hitta dinkelmjöl och dessutom få lära sig vad det heter! När jag har velat använda det i Frankrike har vi släpat med det i bilen...Skönt att slippa!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Lotten,
      så bra, nu slipper du fundera på det! De har stort sortiment av mjöl och även färska grönsaker; och allt är ekologiskt.

      Radera

Hej du som läser mina "brev"Roligt om du också skriver en rad!