Brev från Servian

lördag 28 september 2024

Grönt till lunch...


Även om vi inte är strikta vegetarianer,
 äter vi ofta vegetariskt hemma, 
för att det är gott.

Det är enkelt här i södra Frankrike, 
med alla goda råvaror.


Idag svängde jag ihop en ljummen sallad, 
med lättkokt broccoli och gröna bönor,
sallad, lite couscous,
 marinerade kikärtor och
kronärtskocka.


Dressingen är viktig; 
här fick kikärtorna dra i en blandning av 
olivolja, äppelcidervinäger, senap, kapris och rödlök.


Här i Béziers finns flera restauranger
som är bra på vegetarisk mat...


Le Johane som ligger precis bredvid saluhallen 
är vad jag vet de enda som markerar i menyn 
att det är vegetariskt eller vegan.

De har ofta en god currygryta på menyn...


Pizza går ju oftast att hitta, 
den här är lite ovanlig med avocado 
och den finns på Les Louis,
precis mittemot katedralen. 
(Det är säkrast att boka bord...)


Den här matiga salladen med burrata och grillad aubergine
 åt jag häromdagen på 
restaurangen Au Soleil,
vid Madeleinekyrkan, 
mums!


på torget med samma namn
kan man välja alla deras burgare 
som vegetariskt alternativ.

Bon appétit!








 

8 kommentarer:

  1. Fine ideer :-) tak !

    SvaraRadera
  2. Helen Lagerkvist6 oktober 2024 kl. 14:19

    Mina (vuxna) barn är vegetarianer och vi har ofta haft lite svårt vid restaurangbesök i Frankrike. Men jag åt en väldigt god vegetarisk meny på La Carte Timbree i Thezan les Bezier i somras. Jag skall komma ihåg dina tips till nästa gång de är på besök.

    SvaraRadera
  3. Alltid roligt attt få tips på restauranger i Béziers.

    SvaraRadera

Hej du som läser mina "brev"Roligt om du också skriver en rad!