Brev från Servian

lördag 21 september 2024

Cocktailbok...


Jag berättade tidigare om romanen
och nu har jag fått tag på Frank Meiers receptsamling
 som har getts ut i nytryck.

Originalet är från 1936. 


I romanen beställer en av huvudpersonerna ofta en Bijou
så jag var tvungen att testa att göra en sån... 




Det behövs 
en tredjedel vermouth
en tredjedel gin
en tredjedel grön chartreuse 
(eller curaçao).


Chartreuse hittade vi på vingården 
som ligger intill klostret med samma namn, nära Caux.

Vermouth finns många, men vi valde här en 
Kina Karo från Lagrasse
(se separat inlägg om Kina Karo!)

Oj, vad starkt!
Chartreusen är extremt stark, 55%, 
så det går bra att minska den andelen!

Den ska helst toppas med ett körsbär inlagt i Maraschino, 
men det får jag leta vidare efter...









 

2 kommentarer:

  1. Blev drinken god? 😋

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, men väldigt stark, så lite mindre chartreuse är att rekommendera :)

      Radera

Hej du som läser mina "brev"Roligt om du också skriver en rad!