Brev från Servian

söndag 29 september 2024

min franska spellista...

 


Nu har jag uppdaterat min

Franska spellista på Spotify

karinkloo en france


Jag förstår att det inte sipprar igenom så mycket fransk musik i Sverige, men här har du möjligheten att lyssna på drygt 100 låtar på franska.


En del är gamla klassiker, som verkligen kan kännas 

ringarde (töntiga),

det är jag medveten om!


Men faktum är att det är ett bra sätt att lära sig franska, eftersom man ofta hör tydligt vad de sjunger om...

Jag gillar att många franska låtar är som en berättelse, och en del klassiker ingår i allmänbildningen...


En nutida artist som verkligen inte är töntig utan har fått mycket uppmärksamhet den senaste tiden är 

Santa.

I videon nedan kan du se hennes berömda framträdande 

med en flygel 40 meter upp i luften!

 


Zaho de Sagazan är en annan aktuell kvinnlig artist, 
som bland annat sjöng på avslutningsceremonin 
på OS i Paris i år.


Kanske hittar du någon 
ny fransk favorit?!



4 kommentarer:

  1. Tack! Det är uppskattat! Nu börjar jag uppladdningen med musik och planering inför nästa resa.

    SvaraRadera
  2. Merci beaucoup! Det är toppen att använda sig av musik i franskundervisningen - och många elever gillar också de gamla slagdängorna. Själv är jag väldigt förtjust i Zaho😊

    SvaraRadera

Hej du som läser mina "brev"Roligt om du också skriver en rad!